Illustratie van drie personen, ze zijn druk aan het werk om met verschillende stukken een diamant in elkaar aan het puzzelen zijn. èèn van de personen bekijkt zichtzelf in en stuk van de diamant.

Werken aan kwaliteit

Ambitie

Samen werken aan onze doelen, samen steeds beter willen worden, aanspreekbaar zijn op onze bijdragen en leren van elkaar: dat zijn voor ons belangrijke pijlers voor werken aan kwaliteit. We werken in en aan een samenwerkingscultuur waarin we open zijn naar elkaar, eigenaarschap nemen, elkaar vertrouwen en professioneel aanspreekbaar zijn.

Op weg naar inclusief onderwijs vernieuwen wij ons kwaliteitsbeleid en versterken de cyclus van plannen maken, uitvoeren, evalueren en bijstellen. We houden elkaar scherp op de kwaliteit van de basisondersteuning met collegiale consultatie en voeren ‘het goede gesprek’ om samen te reflecteren op ons werk en of dat daadwerkelijk ten goede komt aan kinderen in onze regio.

Verhalen uit de praktijk

“Samen verantwoordelijk voor kwaliteit”

Oktober 2023 “Samen verantwoordelijk voor kwaliteit” Doen we de goede dingen, doen we die dingen goed, hoe weten we dat en wat vinden anderen daarvan?…

Wat willen we bereiken?

Governance en verantwoording

  • We verstevigen en professionaliseren werkenderweg onze nieuwe governancestructuur
  • Continue dialoog op diverse niveaus
    • RvT-directeur-bestuurder
    • Directeur-bestuurder – Samenwerkingsraad
    • Directeur-bestuurder – elk aangesloten bestuur
    • Scholen in de kernen

Kwaliteitsbeleid

  • Herijking van het kwaliteitsbeleid van het swv i.v.m. de opdracht rondom inclusief onderwijs
  • Versterken pdca-cyclus
  • Collegiale consultatie en tevredenheids-onderzoek voegen we toe aan ons instrumentarium
Opbrengsten ondersteuningsplan Op weg naar inclusief onderwijs
Deelname speciaal onderwijs ‘midden’ nog te hoog
Deelname speciaal onderwijs ‘midden’ nog te hoog

werken aan kwaliteit

Deelname speciaal onderwijs ‘midden’ nog te hoog

Het deelnamepercentage laat zien hoeveel leerlingen naar het gespecialiseerd onderwijs gaan met een toelaatbaarheidsverklaring (TLV), ten opzichte van het aantal leerlingen waarvoor wij als samenwerkingsverband bekostiging krijgen. Wij willen dit op/onder het landelijk gemiddelde brengen. Dit lukt al jaren goed in het speciaal basisonderwijs, maar nog niet in het speciaal onderwijs met een TLV ‘midden’. Dit houdt in dat voor minimaal twee gebieden intensieve en specialistische ondersteuning nodig is, bijvoorbeeld leren, sociaal-emotionele ontwikkeling of medisch.

 

Deelnamepercentages in speciaal onderwijs ‘laag’ en ‘hoog’ zijn wel landelijk gemiddeld. Op het jaaroverzicht 2024 veel meer data!

 

Nieuwe governancestructuur werkt goed
Nieuwe governancestructuur werkt goed

werken aan kwaliteit

Nieuwe governancestructuur werkt goed

De onafhankelijke raad van toezicht, samenwerkingsraad, OPR en directeur-bestuurder evalueerden met een externe adviseur de nieuwe governancestructuur. De conclusie: die werkt goed.

Focus AED op schoolontwikkeling in kernen werkt goed
Focus AED op schoolontwikkeling in kernen werkt goed

werken aan kwaliteit

Focus AED op schoolontwikkeling in kernen werkt goed

De Ambulante Educatieve Dienst Leiden (AED) is het expertisecentrum van het speciaal onderwijs in de regio Leiden en omstreken en biedt ook de scholen in ons samenwerkingsverband ambulante dienstverlening. Aan elke kern hebben we vaste onderwijsondersteuners gekoppeld en dat werkt goed, blijkt uit tevredenheidsonderzoek. Zij focussen vooral ook op schoolontwikkeling.

 

  • Naar het tevredenheidsonderzoek [ LINK MOET NOG ]
In gesprek over nieuwe norm basisondersteuning
In gesprek over nieuwe norm basisondersteuning

werken aan kwaliteit

In gesprek over nieuwe norm basisondersteuning

Scholen brachten voor hun schoolbestuurders in beeld hoe zij scoren op de nieuwe vorm basisondersteuning voor lezen/spellen en dyslexie, meerbegaafdheid en hoogbegaafdheid en leergedrag. Dit was aanleiding voor een mooi bestuurlijk gesprek, onder meer over gezamenlijke ontwikkelpunten, hoe scholen daaraan kunnen werken en welke rol schoolbestuurders daarin hebben.

Onderinstroom; we kunnen nog veel verbeteren
Onderinstroom; we kunnen nog veel verbeteren

werken aan kwaliteit

Onderinstroom; we kunnen nog veel verbeteren

Jonge kinderen die rechtstreeks naar het gespecialiseerd onderwijs gaan, zonder eerst in het regulier te zijn geweest: dat heet onderinstroom. Hier heeft Bureau Infinite onderzoek naar gedaan. Conclusie: we kunnen nog veel verbeteren, zeker in het ‘integraal arrangeren’ met het regulier onderwijs erbij.

 

  • Naar het onderzoek [ LINK MOET NOG ]
Analyse twee jaar versterking HB-onderwijs gepresenteerd
Analyse twee jaar versterking HB-onderwijs gepresenteerd

werken aan kwaliteit

Analyse twee jaar versterking HB-onderwijs gepresenteerd

Met inzet van de subsidie Begaafde leerlingen po en vo 2023-2025 werkten we twee jaar aan versterking van het onderwijs aan begaafde kinderen in de dorpskernen. Uit een analyse van bureau 1801 blijkt dat dit goed is gelukt en dat we door kunnen met een aantal ontwikkelpunten.

 

Ook de expertgroep HB zette na twee jaar op een rij wat nog aandacht vraagt: de doorgaande lijn niveau 1 en 2, versterken van basisondersteuning in de klas, een plan van aanpak voor ondersteuning van alle hoogbegaafd kinderen en aandacht voor de uitstroom en doorstroom naar het voortgezet onderwijs.

 

  • Lees de analyse [ LINK MOET NOG! ]
  • Naar succescriteria voor HB-onderwijs niveau 1 [ LINK MOET NOG! ]
Nieuw: jaaroverzicht in één oogopslag
Nieuw: jaaroverzicht in één oogopslag

werken aan kwaliteit

Nieuw: jaaroverzicht in één oogopslag

Helder inzicht in data helpt om onze aanpak steeds te verbeteren. Eind 2023 publiceerden we onze kerncijfers voor het eerst op één overzichtelijk jaaroverzicht.

 

Download

Terug naar het overzicht