Illustratie van een docent die hele breede schouders/armen heeft, op zijn armen draagt hij verschillende kinderen, zijn armen worden ondersteund door steunen op wieltjes.

Sterke basis

Ambitie

Om meer kinderen mee te laten doen op de basisschool versterken wij het niveau en de kwaliteit van de basisondersteuning. Dat doen teams in de school én in hun dorpskern. Daar zoeken scholen elkaar op om zoveel mogelijk kinderen in hun eigen dorp te bieden wat zij nodig hebben voor hun ontwikkeling.

Speciale aandacht gaat uit naar kinderen die veel verzuimen of dreigen uit te vallen uit het onderwijs. Voor kinderen die meer- of hoogbegaafd zijn, versterken we onze ondersteuning. Ook voor kinderen die nu vrijgesteld zijn van leerplicht, maken we een passend onderwijsaanbod: ieder kind heeft leerrecht!

Door goede samenwerking met kinder- en peuteropvang bieden we het jonge kind dat iets extra’s nodig heeft, een goede start op school. We zorgen dat kinderen zich gehoord en ouders zich gesteund voelen.

Verhalen uit de praktijk

Leren van gedrag vraagt om een sterke pedagogische basis

Januari 2024 Leren van gedrag vraagt om een sterke pedagogische basis Kees Guijt heeft als adjunct-directeur de dagelijkse leiding op de Prins Willem Alexanderschool in…

Zonder ‘ontwikkelingsstop’ van opvang naar basisschool

Oktober 2023 Samen sterk in Katwijk voor een doorgaande lijn peuters-kleuters Zonder ‘ontwikkelingsstop’ van opvang naar basisschool Alle drie hebben ze een “extra warm hart”…

Wat willen we bereiken?

We versterken de basisondersteuning

  • We houden elkaar scherp en toetsen minimaal eens in de 4 jaar de kwaliteit van de basisondersteuning
  • We kiezen elke 2 jaar een speerpunt voor doorontwikkeling van de basisondersteuning
  • We bouwen verder aan het aanbod voor meer begaafde leerlingen
  • We leren van elkaar en van good practice
  • Door het gebruik maken van elkaars expertise in de dorpskern creëren we een nog sterkere basis, scholen bouwen samen aan de expertiseschil per kern
  • Onze deelnamepercentages in het gespecialiseerd onderwijs zijn conform of onder het landelijk gemiddelde

 

Onderwijsondersteuning versterkt de basis

  • Onderwijsondersteuning ontwikkelen we i.v.m. nieuwe vragen vanuit inclusief onderwijs, onderwijsondersteuning richt zich niet alleen op casuïstiek, maar ook op schoolontwikkeling

Een goede, inclusieve start voor het jonge kind

  • We versterken de relatie met voorschoolse voorzieningen
  • Jonge kinderen binnen ons samenwerkings-verband met bijzondere onderwijs- en/of begeleidingsbehoeften maken een ononderbroken ontwikkeling door in een thuisnabije en inclusieve setting

 

Risicoleerlingen

  • Aanscherping aanpak risicoleerlingen en thuiszitters

 

Ouders en kinderen

  • Ouders voelen zich ondersteund, kinderen voelen zich gehoord

 

Leerrecht

  • We verankeren leerrecht in onze basis
Opbrengsten ondersteuningsplan Op weg naar inclusief onderwijs
Routekaart Doorgaande lijn Noordwijk in gebruik
Routekaart Doorgaande lijn Noordwijk in gebruik

sterke basis

Routekaart Doorgaande lijn Noordwijk in gebruik

Geïnspireerd door de routekaart in Katwijk namen kernen Noordwijk en Noordwijkerhout het initiatief om een heldere routekaart te ontwerpen voor een doorgaande lijn van voorschool naar basisschool. Een mooi resultaat door een goede samenwerking tussen voorschoolse voorzieningen, scholen en gemeente. Om ieder kind een goede start te geven in groep 1.

 

Speerpunt ‘gedrag’ staat op de kaart
Speerpunt ‘gedrag’ staat op de kaart

sterke basis

Speerpunt ‘gedrag’ staat op de kaart

In schooljaar 2024-2025 volgend 129 deelnemers webinars over omgaan met lastig verstaanbaar gedrag. Het zijn adviesrapport onder de arm bezocht projectleider Kees Guijt kernoverleggen en schoolbesturen investeerden in professionalisering en kennisdeling. Versterking van de pedagogische basis staat op onze kaart!

 

Scholen voorbereid op hoorrecht
Scholen voorbereid op hoorrecht

sterke basis

Scholen voorbereid op hoorrecht

Vanaf augustus 2025 is hoorrecht verplicht voor kinderen en ouders. In schooljaar 2024-2-25 hebben we scholen daarop voorbereid met een goed bezocht webinar, een factsheet en praktische handvatten om hoorrecht vorm te geven.

Expertgroep gedrag: gedragskennis moet naar de leerkracht!
Expertgroep gedrag: gedragskennis moet naar de leerkracht!

sterke basis

Expertgroep gedrag: gedragskennis moet naar de leerkracht!

Na twee jaar lerend netwerk ‘gedrag’, kennisuitwisseling en -deling, advisering en afstemming, gaat de Expertgroep gedrag graag door. Een terugkerende vraag afgelopen jaren: hoe krijgen we gedragsexpertise bij de leerkrachten? Om hun handelen draait het natuurlijk: met welke kennis én mindset doen zij dat? De expertgroep gaat aan de slag met dit vraagstuk.

Nieuwe Routekaart doorgaande lijn Katwijk
Nieuwe Routekaart doorgaande lijn Katwijk

sterke basis

Nieuwe Routekaart doorgaande lijn Katwijk

Voorschoolse voorzieningen, scholen en gemeente maakten samen een heldere routekaart voor een doorgaande lijn van voorschool naar basisschool. Deze kaart biedt houvast en helpt kinderen een goede start maken in groep 1!

 

Advies voor scholen: speerpunt gedrag
Advies voor scholen: speerpunt gedrag

sterke basis

Advies voor scholen: speerpunt gedrag

De belangrijkste reden voor verwijzing naar het gespecialiseerd onderwijs: ‘ingewikkelde’ gedragsvragen. Daarom maakten we omgaan met gedrag tot speerpunt. Projectleider Kees Guijt maakte een adviesrapport voor scholen met als belangrijkste conclusie: versterk de pedagogische basis!

 

Download

Terug naar het overzicht