Illustratie van een meisje, ze springt in verschillende stromingen water, zodra ze springt worden de stromen èèn grote plas water.

Een stromend aanbod in de regio

Ambitie

Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen wij in ons samenwerkingsverband veel bieden. Maar voor gespecialiseerd onderwijs moeten veel kinderen nu nog naar een school buiten onze regio. Om ook die kinderen (in elk geval deels) in hun eigen dorp naar school te laten gaan, organiseren wij nieuwe vormen van specialistische ondersteuning in het basisonderwijs.

Kinderen die zich bewegen van, naar en tussen regulier en gespecialiseerd onderwijs: dit vraagt om nieuw onderwijsaanbod dat regulier en gespecialiseerd onderwijs als vanzelfsprekend samen verzorgen. We willen meer kinderen laten overstappen van speciaal naar speciaal basisonderwijs en regulier onderwijs. En we brengen expertise van het gespecialiseerd onderwijs naar het regulier. Denk aan symbiose (een mix regulier en gespecialiseerd onderwijs), een gespecialiseerde klas in de reguliere basisschool of de samen-naar-school-klas.

Intensievere samenwerking tussen onderwijs en zorg is een voorwaarde. Samen zorgen we ervoor dat jeugdhulp in het onderwijs normaler wordt. We willen onderwijs en zorg meer samenbrengen, ook voor kinderen die nu nog weinig of geen onderwijs krijgen.

Verhalen uit de praktijk

Hoogbegaafdenonderwijs De Noordwijkse School volop in ontwikkeling

November 2024 Hoogbegaafdenonderwijs De Noordwijkse School volop in ontwikkeling Met passie en enthousiasme biedt De Noordwijkse School onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen in Samenwerkingsverband Primair Onderwijs…

Overstappen van speciaal naar regulier: wat komt erbij kijken?

Januari 2024 Overstappen van speciaal naar regulier: wat komt erbij kijken? Sleutelwoorden: zorgvuldigheid en durven Dit schooljaar stapte Marisja’s dochter over van speciaal naar regulier…

Meer kinderen in hun eigen dorp naar school dankzij de aTLaSklas

Oktober 2023 Preventiever samenwerken in Voorhout Meer kinderen in hun eigen dorp naar school dankzij de aTLaSklas Schooljaar 2023-2024 ging de aTLaSklas van start, in…

Wat willen we bereiken?

Van dekkend netwerk naar een stromend aanbod dat zich beweegt tussen regulier en gespecialiseerd onderwijs

  • Verdere ontwikkeling van onze arrangementen voor extra en specialistische ondersteuning in het regulier onderwijs
  • Uitbreiding van vormen van symbiose waardoor kleinschalig specialistische ondersteuning ontstaat: thuisnabij en inclusief
  • Meer symbiose op kindniveau
  • Meer leerlingen stappen over vanuit gespecialiseerd onderwijs naar regulier onderwijs
  • Door vanzelfsprekende samenwerking tussen regulier en gespecialiseerd onderwijs vermijden we harde overgangen en onderbreking van de schoolloopbaan
  • Aanpak voor cluster 1 en 2 is geïntegreerd in onze nieuwe vormen van ondersteuning
  • Alternatief voor late verwijzing

 

Hoogbegaafdheid

  • Specialistisch aanbod hoogbegaafdheid

Jeugdhulp in school

  • Jeugdhulp in de school

 

Zorg-onderwijs arrangementen

  • We ontwikkelen aanbod voor leerrechtdoelgroepen

 

Doorlopende leerlijn

  • We ontwikkelen een aanpak met het samenwerkingsverband voortgezet onderwijs om samen te werken aan inclusie en in- en doorstroom uit het primair onderwijs en speciaal (basis)onderwijs naar het voorgezet speciaal onderwijs te verminderen
  • In-, door- en uitstroom is in beeld
Opbrengsten ondersteuningsplan Op weg naar inclusief onderwijs
‘Over de grenzen’ nu structureel aanbod
‘Over de grenzen’ nu structureel aanbod

stromend aanbod

‘Over de grenzen’ nu structureel aanbod

Begaafde leerlingen met moeilijk verstaanbaar gedrag kunnen al jaren naar de klas ‘Over de grenzen’: een initiatief van PROOLeiden in samenwerking met Stichting Confessioneel Ondrwijs Leiden, jeugdhulp en collega-samenwerkingsverbanden PPO Leiden en Rijnstreek. Deze klas is sinds schooljaar 2024-2025 structureel aanbod is in ons dekkend netwerk.

Onderwijs bij dagbesteding De Zeester van ’s Heerenloo
Onderwijs bij dagbesteding De Zeester van ’s Heerenloo

stromend aanbod

Onderwijs bij dagbesteding De Zeester van ’s Heerenloo

Samen met Resonans zorgen we voor een onderwijsaanbod voor een aantal kinderen op De Zeester. Weer een mooie stap om leerrecht vorm te geven voor kinderen die eerder geen onderwijs kregen.

De Kikkergroep (Rijnsburg) en de Groeigroep (Hillegom) van start
De Kikkergroep (Rijnsburg) en de Groeigroep (Hillegom) van start

stromend aanbod

De Kikkergroep (Rijnsburg) en de Groeigroep (Hillegom) van start

Na pilots starten regulier en gespecialiseerd onderwijs samen twee nieuwe ‘speciale klassen’. De Kikkergroep in Rijnsburg focust op kleuters. In Hillegom biedt de Groeigroep een kort programma met focus op executieve vaardigheden. Overdracht van expertise is een belangrijk doel.

Symbioseregeling van start
Symbioseregeling van start

stromend aanbod

Symbioseregeling van start

De gezamenlijke symbioseregeling helpt scholen om de kinderen in hun dorp/kern thuisnabij (gespecialiseerd) onderwijs te bieden.

 

Blijf-Op-School-arrangementen worden benut
Blijf-Op-School-arrangementen worden benut

stromend aanbod

Blijf-Op-School-arrangementen worden benut

Met een Blijf-Op-School-arrangement (BOS) kan het regulier onderwijs extra middelen krijgen om kinderen met een bijzondere onderwijsbehoefte in het regulier onderwijs op school te houden.

aTLaS-klas van start in Voorhout
aTLaS-klas van start in Voorhout

stromend aanbod

aTLaS-klas van start in Voorhout

Schooljaar 2023-2024 ging de aTLaS-klas van start, dankzij goede samenwerking tussen regulier en gespecialiseerd onderwijs. Doel is verwijzingen voor kinderen uit de kern naar een school daarbuiten, voorkomen door overdracht van kennis van speciaal naar regulier onderwijs.

Noordwijkse School biedt voltijds onderwijs HB
Noordwijkse School biedt voltijds onderwijs HB

stromend aanbod

Noordwijkse School biedt voltijds onderwijs HB

Voltijds onderwijs voor hoogbegaafde (HB) leerlingen in ons samenwerkingsverband wordt sinds de start van het nieuwe ondersteuningsplan aangeboden voor groep 5-6 en 7-8 door de Noordwijkse school. Ondersteuningsvragen worden complexer, merkt directeur Bob van Zanten.

 

Download

Terug naar het overzicht